Zakład Stadlera w węgierskim Szolnok świętuje piętnastolecie istnienia. Z tej okazji szwajcarski producent zaprezentował pierwsze zbudowane na Węgrzech aluminiowe pudło wagonu piętrowego.
Rozpoczęcie produkcji piętrowych pudeł aluminiowych to element wartego 45 mln euro programu rozbudowy, rozpoczętego w roku 2023 (zatrudnienie w jego trakcie wzrosło o kolejnych 170 osób). Jego kontynuacją będzie wdrożenie technologii zgrzewania tarczowego z przemieszaniem (ang.
friction stir welding, FSW), ograniczającej zużycie surowców i energii oraz łagodzący wpływ na środowisko naturalne. Zakład w Szolnok ma zacząć jej stosowanie pod koniec bieżącego roku.
Szolnok to największa fabryka Stadlera w Europie Środkowo-Wschodniej, przewyższająca skalą np. Siedlce. Tuż po otwarciu zakład zatrudniał 100 pracowników, którzy w pierwszym roku działalności wyprodukowali 52 pudła (zdolność produkcyjna wynosiła 200 pudeł rocznie). Kolejne inwestycje o łącznej wartości 200 mln euro uczyniły z niego – jak twierdzi Stadler – jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w regionie.
Łączna dotychczasowa produkcja to 5600 pudeł, z czego 600 przypada na ostatni rok. Pojazdy z pudłami pochodzącymi z Szolnok jeżdżą dziś w 14 państwach, w tym – jak wylicza właściciel – w USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii oraz we Włoszech. Z zakładu wyjechało też łącznie 195 jednostek taborowych, zamówionych przez przewoźników węgierskich –
MAV i
GYSEV (143 EZT Flirt, 40 EZT Kiss oraz 12 tramwajów dwusystemowych Citylink). Według danych Stadlera odpowiadają one za około jednej trzeciej rocznej pracy eksploatacyjnej MAV (35 mln pociągokilometrów) i połowy liczby przewiezionych pasażerów, a wskaźnik ich dostępności co roku przekracza 90%.